Lead with Why!

Eind 2012 noemde ik op Facebook dat de afbeelding van het jaar voor mij was:
Lead with Why (zie hieronder)

images-16

Deze afbeelding helpt je om te versterken en blijven redeneren vanuit je vertrekpunt: het waarom. Pas als dat helder is, volgt daaruit het hoe en uiteindelijk het wat.

Praktijkvoorbeelden (in mijn geval vaak onderwijsvoorbeelden) laten maar al te vaak zien dat de tegenovergestelde richting maar al te vaak bewandeld wordt:
‘Skype, ja daar moeten we wat mee in ons onderwijs.’ [wat]
Maar hoe doe je dat dan..? En vooral: Waaróm wil je dat?!

Zomaar een voorbeeld. In de praktijk beëindigen veel van dit soort initiatieven op een dood spoor. Frustratie komt er voor terug..

Niet alleen voor het onderwijs, maar voor al ons handelen geldt:
Vertrek vanuit het waarom!
Alleen dat al helpt je om je eigen waarom, je geloof / visie, scherp te houden en eventueel aan te passen. Als dat helder is, volgt vanzelf het hoe en uiteindelijk de uitwerking, het concrete,.. het wat.

Deze manier van handelen kan versterkt en vergemakkelijkt worden door de mindmap in te zetten. Mindmappen dwingt je om je onderwerp helder vast te stellen. Dwingt je om de juiste hoofdtakken te kiezen en te formuleren, om van daaruit je subtakken te kunnen uitwerken.
Deze werkrichting is een werkrichting van binnenuit.

Alleen al deze functionaliteit van de mindmap maakt dit instrument al zeer waardevol. Goed kunnen mindmappen, op de juiste manier, geeft je een instrument in handen waardoor processen, implementaties, visie-bepaling aanzienlijk versterkt worden.

(bronvermelding afbeelding: http://sunnibrown.com/doodlerevolution/stories/5-best-practices-for-presentations/ )

Posted in Geen categorie | Leave a comment

UIT! , dat keurslijf!

Voor je het weet beland je in patronen die we onszelf aanmeten. En voor je het weet zit je in dat keurslijf met de standaard confectiematen.
Dat willen we dus niet. Dat keurslijf moet uit!

Waarom?
Omdat ‘anders zijn dan de anderen’ je pas echt onderscheidt van de anderen. Niet meer van dit, of meer van dat. Niet kijken naar de ander. Nee, ‘anders zíjn’!

Hoe doe je dat?
Stap uit je vertrouwde paradigma. Oftewel: Bekijk de zaken van een andere kant. Door een paradigmaverschuiving kom je tot andere gedachten en inzichten. Openen zich andere associaties. Die zullen je helpen om de sleutel naar ‘je onderscheiden’ te vinden.

Mindmappen helpt je om je in die setting van paradigmaverschuiving te krijgen. Door je informatie, je gedachten te mindmappen, kom je tot andere gedachten, ideeën. Tot betere gedachten, ideeën. De mindmap helpt je uit dat keurslijf te krijgen.

Ziehier ook weer de veelzijdigheid van mindmappen. Het ultieme gereedschap voor het denken. Behalve informatie ordenen en weer oproepen, overzicht en inzicht te vergroten, is de mindmap dus ook dé tool voor de paradigmshift, waardoor je gestimuleerd wordt de zaken vanuit een anders perspectief te benaderen en creatieve gedachten vrijkomen die je brengen naar het ‘anders zijn’ .

Deze video, tot slot, als mooie illustratie..!

Posted in Geen categorie | Leave a comment

Zeg het met ..boeken!

Deze keer een wat afwijkende blog. Ik maak deze keer even plaats voor een toch bijzonder moment. Deze week namelijk komen er twee boeken van me uit. Liggen er twee nieuwe titels op de schappen van Neerlandsch boekhandels. Dat kun je toch niet elke week zeggen dacht ik zo.

Allereerst is daar de 2e editie van ‘Leer mindmappen …voor kids’.
Een logisch gevolg van een boek dat uitverkocht raakte.. Op zich is dat al leuk natuurlijk. En een mooi moment dan ook om de 2e editie wat extra’s mee te geven. Deze editie is ruimer van opzet en is bovendien gevuld met wat ik noem ‘schoolvoorbeelden’. Voorbeelden uit de praktijk, waar –zo bleek- wel behoefte aan was. Het is een mooie, fraaie versie van het toch al populaire deel uit de ‘…voor kids-serie’ geworden. Ik ben er erg blij mee en hoop dat er hierdoor weer veel nieuwe mindmappers bij komen, jong en oud!

Vanaf 20 november ligt ‘Leer mindmappen …voor kids 2e editie’ in de winkel.

 

En nog geen week later, op 26 november verschijnt ‘Prezi …voor kids.’ Dit boek heb ik samen geschreven met Hedwyg van Groenendaal, inmiddels wel bekend als de Prezi-Queen van ons land. Door onze Prezi University-samenwerking kwam ik op het idee om ‘Prezi …voor kids’ samen te gaan schrijven. Zowel mijn uitgever Van Duuren Media als Hedwyg zagen dat wel zitten.

Samen schrijven was voor ons beiden geheel nieuw, maar al snel was duidelijk dat we elkaar goed aanvoelden en het eigenlijk als vanzelf ging. Hedwyg heeft zich vooral gericht op het ‘hoe’, ik meer op het ‘waarom’ van Prezi. Deze verdeling beviel ons en was ook precies wat we voor ogen hadden. 

Maar… met de deadline in zicht besloot Prezi zijn gehele interface en vormgeving aan te passen. Eerst mondjesmaat, later rigoureus. Vrijwel alle screenshots en bijbehorende teksten konden opnieuw gemaakt worden ..met maar weinig tijd op de klok. Prezi had er geen week later mee moeten komen..!

Maar het resultaat is er dan ook naar. ‘Prezi voor kids’ is een geweldig boek geworden, en helemaal in de lijn van de nieuwe Prezi-look.

Naast het boek verschijnt ook bijbehorende website www.prezivoorkids.nl die zich de komende tijd zal vullen en waarmee we onze kids nog meer terzijde willen staan.

‘Prezi …voor kids’ zal feestelijk gepresenteerd worden tijdens de Prezi Inspiration Night op maandag 26 november, Seats 2 Meet Utrecht.
Voor meer info: www.preziuniversity.nl

Al-met-al een mooie week, maar een net zo mooie periode die er aan ten grondslag lag. Het geeft een voldaan gevoel en …een echte kick!

 

Posted in Geen categorie | 1 Comment

Hoofd- en bijzaken..?

‘Mindmappen is ook erg goed voor het scheiden van hoofd- en bijzaken, ja’. Dat hoor ik vaak als het gaat om de voordelen van mindmappen.
En daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Mindmappen is namelijk het uitgelezen instrument om informatie te ordenen. En niet alleen ordenen in de zin van groeperen, clusteren. Nee, de mindmap gaat een stap verder en biedt de mogelijkheid om hiërarchisch te ordenen. (Ik vergelijk het altijd met Darwin’s ‘Origin of species’).
Toch dekt de opmerking ‘het scheiden van hoofd- en bijzaken’ niet goed de lading.

De hoofdtakken van de mindmap worden de basale ordeningsconcepten genoemd. Ze worden gebruikt om de informatie in de meest basale vorm te ordenen. Van daaruit (hiërarchie) ontstaan de vertakkingen. Hoe verder de vertakkingen zich ontwikkelen, hoe specifieker ze worden.
En hier zit nu de misvatting.

Bij hoofd-en bijzaken wordt in feite gesteld dat het één belangrijk is en het ander minder belangrijk (‘het is maar bijzaak’). Dat is dus niet zo: Zowel de BOC’s , de hoofdtakken, als de subtakken zijn van groot belang. De BOC’s om informatie in de meest basale vorm te ordenen en daardoor de weg te openen voor de associaties die daaruit voort kunnen vloeien, de subtakken om tot dat specifieke deel te komen wat vaak datgene is waar men naar op zoek is, waar het om draait.

Spreken van hoofd- en bijzaken kan dus voor verwarring zorgen. Denk niet in belangrijk en minder belangrijk. De gehele mindmap is van belang, van algemeen naar specifiek!

 

Posted in Geen categorie | Leave a comment

De hybride mindmap

Hoe vaak je die discussie niet hoort: De voors en tegens  van digitaal mindmappen, dan wel van het echte handwerk met papier en een setje stiften.
Voor mijzelf geldt ook dat de ene keer de digitale mindmap de voorkeur krijgt, de andere keer de stiften op tafel komen. Beide vormen hebben zo hun voordelen.

Maar sinds kort heb ik daar een derde variant aan toegevoegd en die me eigenlijk prima bevalt. Ik noem het de hybride mindmap.
De hybride mindmap heeft voor mij ‘the best of both worlds’. Ik maak de mindmap digitaal met iMindmap. De takken, de structuur, de woorden stel ik hierin op. iMindmap heeft absoluut mjn voorkeur, omdat het heel intuitief werkt, heel organisch van vorm is en ‘zich houdt’ aan de mindmapregels.
Dan het tekengedeelte. Ik heb de app Sketchbook Pro voor de iPad echt ontdekt. Ik kan er heerlijk mijn tekenbehoefte in kwijt. Met de stylus tekent het heel prettig. Gemaakte tekeningen zijn eenvoudig te importeren in de mindmap.
Je eigen afbeeldingen zijn altijd veel krachtiger dan een copy-paste plaatje van Google, of iets uit de standaard-bibliotheek van iMindmap. Daar zit geen beleving in. En die is juist heel belangrijk! Bij mindmappen is juist het proces zelf zo krachtig. Dus ook het tekenen.

Voor mij is de hybride mindmap echt een fijne vorm. Het gemak van herschikken van mijn takken, het feit dat het een digi-doc is met alle voordelen, en natuurlijk het ‘ouderwets’ zelf kunnen tekenen. Zoals gezegd: the best of both worlds.

 

 

Posted in Geen categorie | Leave a comment

Complex —> Simplex —> Multiplex

Deze blog ligt eigenlijk in het verlengde van mijn eerdere blog ‘Inventio’ .
De titel van die boven deze blog staat, maakt de boodschap misschien wel nóg duidelijker.

We leven in een wereld waarin je overladen wordt met informatie. Via steeds meer kanalen komt deze bij je binnen. En dat geldt niet alleen voor je dagelijks leven, maar zeker ook binnen je werkzame leven. De vraag is: Hoe ga je om met deze tsunami aan informatie, prikkels, signalen..!

Het vraagt nogal wat van je om orde te scheppen in de chaos die ontstaat als de stroom van info constant van alle kanten op je afkomt. Daar moet je iets mee. Lijdzaam toezien, met de handen in het haar leidt tot niets.

Van complex naar simplex
Mindmappen leent zich bij uitstek tot het terugbrengen van een overdosis chaos tot een overzichtelijk geheel wat beheersbaar is. Ik noem dat: van complex naar simplex. Door op de juiste manier te mindmappen, breng je rust in je werk, in je hoofd en worden ogenschijnlijke complexe zaken en stuk overzichtelijker ..en inzichtelijker!

Van simplex naar multiplex
Maar goed mindmappen geeft nog een ander effect. Als je de informatie overzichtelijk hebt teruggebracht tot ‘simplex’, wordt de deur geopend om van daaruit tot nieuwe ideeën/associaties te komen. Dit noem ik: van simplex naar multiplex. Het genereren van nieuwe ideeën en gedachten, multiplex,  kan alleen vanuit een goede simplex-situatie.

Goed kunnen mindmappen is haast een onmisbare vaardigheid  om de stortvloed van informatie te kunnen ‘handelen’, en die je bovendien brengt naar het niveau om tot goede nieuwe ideeën te komen. Een vaardigheid die een investering dubbel en dwars waard is!

Posted in Geen categorie | Leave a comment

Prezi …voor kids!

Dat er een hechte band bestaat tussen mindmappen en het Prezi is al geen nieuws meer. De presenteertool kent grote overeenkomsten met de mindmap-eigenschappen: Werken vanaf een onbegrensd canvas, radiaal kunnen werken, kunnen clusteren, hoofd- en bijzaken fraai kunnen visualiseren, ruimte voor associatief denken, accent op vormgeving… Ziehier de sterke kanten van een breinvriendelijke benadering.

Ik heb al sinds enige tijd een nauwe band met Prezi via Hedwyg van Groenendaal. Zeg maar de Prezi-Queen van ons land. Voor haar eerste Prezi-boek (inmiddels is de 2e editie uit) benaderde ze mij voor een interview over mindmappen (nadat we elkaar middels Twitter gevonden hadden) en sindsdien is er een nauw contact.

Omdat ik van verbindingen houd (mede om die reden zal ik ook wel zo van mindmappen houden), kreeg ik het idee om samen met Hedwyg een Prezi-boek te schrijven voor kinderen, passend in de reeks waar ook mijn boek ‘Leer mindmappen voor kids’  deel van uitmaakt. Het idee werd zowel door Hedwyg als mijn uitgever Van Duuren Media omarmd en een nieuw project was een feit.

Het boek ‘Prezi …voor kids’ is dus momenteel in de maak. Nog even geduld. In het najaar zal het boek in de winkels liggen.
Tot die tijd is het proces te volgen op Twitter via #prezivoorkids

Posted in Geen categorie | 1 Comment

Inventio !

Creativiteit is het creëren van iets nieuws… Niet waar. Nou ja, niet helemáál waar. Creativiteit is het creëren van iets nieuws uit het bestaande. Of nóg beter: Creativiteit is het creëren van nieuwe verbindingen uit het bestaande.
Het bestaande is datgene wat is vastgelegd en wat in ons geheugen zit. Creëren is toekomstgericht, afgeleid van het verleden, van ons geheugen. Anders gezegd: Zonder eerst te inventariseren van wat er is, is creëren niet mogelijk. Creëren ligt in het verlengde van het inventariseren van ons geheugen.

Het Latijnse woord inventio verduidelijkt dit nog eens. Inventio vormt de basis van de woorden ‘inventaris’ en ‘ inventiviteit’. Ze zijn met elkaar verbonden. Vormen een relatie en kunnen we niet los van elkaar zien. In het grijze verleden werden dan ook geheugentrainingen toegepast om ‘nieuwe verbindingen’  te leggen. Nieuwe creaties ontstonden, zoals preken, gebeden, gedichten.

Om inventief / creatief te zijn, is dus een goede inventarisatie nodig. Een goede inventarisatie valt of staat met een goed systeem daarvoor. Dat is essentieel. Ons brein is daar het ultieme voorbeeld van. De mindmap is daar een prachtig afgeleide van. Door op de juiste manier een goede mindmap te maken van het bestaande –een juiste, krachtige inventarisatie dus-  ontstaat een geweldige basis voor inventiviteit, voor creëren.

Zie onthouden (geheugen) en creëren dus niet als twee aparte werelden. Dat gebeurt maar al te vaak. En zie de populaire brainstormsessie niet per definitie als beginpunt voor een nieuwe creatie. Zorg eerst voor een goede inventarisatie om van daaruit inventief te worden. Doe dat door goed te mindmappen. Pas dan is er ruimte voor inventio!

Posted in Geen categorie | 1 Comment

Ben jij een metaforenmaker? (2)

Al eerder schreef ik over het grote belang van het gebruikmaken van metaforen.
Metaforen zijn de verbeeldingen van datgene wat je wilt vertellen, gestoeld op associaties. Metaforen komen aan bij de ontvanger, blijven hangen.

Zo kwam ik deze week weer een prachtig voorbeeld van een metaforengebruik tegen.
In de biografie van Steve Jobs beschrijft Jobs dat hij het computerbeeldscherm ziet als een bureaublad. Hij verbeeldt het computerscherm tot iets begrijpelijks en iets wat aanspreekt. Computerschermen waren tot die tijd niets meer dan saaie zwart/wit schermen met regels tekst en een knipperende cursor.
Steve Jobs heeft het bureaublad op onze computers geïntroduceerd en sindsdien weten we niet beter. Steve Jobs was een metaforenmaker en die denkwijze heeft hem ver gebracht: Think different ..de slogan die niet voor niets bij hem paste.

Nog een aardige metafoor die ikzelf gebruikte bij een mindmap over aardolie:
Eén van de hoofdtakken ging over het ontstaan van aardolie en de diverse aardlagen waar aardolie er één van is. Een afbeelding van aardlagen zou voor de hand liggen, maar is niet sterk. Een afbeelding van aardlagen voegt niets toe, versterkt de info niet en helpt dus niet bij het beklijven ervan.
Ik maakte gebruik van de associatie, van de metafoor ‘lasagna’. Een afbeelding van lasagna laat ook verschillende lagen zien, net als de lagen in de aardbodem, maar is qua afbeelding veel sterker. Het is gek, (er werd om gelachen en dat is sterk) het valt op, waardoor het beklijft. Ziehier de kracht van metaforen-gebruik.

Zoek naar metaforen en zet ze in. In je verhaal, in je mindmap (als afbeelding). De metafoor als kapstok-haak voor je boodschap!

Ben jij een metaforenmaker?

Posted in Geen categorie | Leave a comment

Tekst vs Context

Waarom won de film ‘The Artist’ de Oscar voor de beste film? Het geheim zit em in het feit dat de film rechtsbreinig is. Wat ik daarmee bedoel zal ik uitleggen.

Zoals we inmiddels allemaal wel weten hebben onze linker en rechter hersenhelft zo hun eigen sterke kanten, om het zo maar te zeggen.
Een verschil tussen links en rechts wat mij fascineert is het feit dat links sterk is in analyse en rechts in het tegenovergestelde, in synthese. Dit laat zich het best uitleggen in een voorbeeld.

Als we puur linksbreinig zouden denken, dan zouden we bij het horen van ‘Het regent pijpenstelen’ overeind springen en reageren met: ‘Dat kan niet. Het regent druppels!’ Onze linksbreinigheid wil alles heel sec en puur analytisch benaderen. Dat is nu eenmaal haar kracht.
Gelukkig is daar onze rechter hersenhelft. Rechts geeft ons de mogelijkheid om zaken niet zo letterlijk te nemen, maar om te kunnen interpreteren. Door ‘rechts’ kunnen we ‘tussen de regels door lezen’. We begrijpen de context waarbinnen iets gezegd wordt, zien we de verbanden. Rechts ziet het geheel..synthese.

Vandaar dus ook de titel van deze blog: Tekst vs context. Links vs rechts.

Een andere mooie metafoor om dit te illustreren is die van het orkest en de dirigent:
Links ziet alleen ieder instrument van het orkest apart. Rechts is een dirigent en heeft aandacht voor alle instrumenten en kan deze samenbrengen tot een geheel. Rechts kan een symfonie voortbrengen.

De mindmap geeft ons ook de ruimte om het geheel te zien evenals de verbanden onderling van de verschillende aspecten binnen de mindmap. De mindmap maakt ook een symfonie van je onderwerp. De kracht van onze rechter hersenhelft wordt enorm geprikkeld en ingezet.

En nu terug naar ‘The Artist’. Deze film geeft ons geen tekst, dus komt alles aan op interpretatie. Op de context. Op de synthese van wat we zien en welk compleet beeld we daarvan maken, zonder gehinderd te worden door tekst. Verbeelding in optima forma!

Voor mij is het niet zo vreemd dat deze film hoge ogen heeft gegooid. We omarmen verbeelding. We omarmen de context. We houden van rechtsbreinigheid.

Ter afsluiting.
In dit licht is het volgende ook een aardige gedachte:
Hoe zou het toch komen dat het sociale medium ‘Pinterest’ zo snel steeds poulairder wordt..? Nou..?

 

Posted in Geen categorie | Leave a comment