Ben jij een metaforenmaker? (2)

Al eerder schreef ik over het grote belang van het gebruikmaken van metaforen.
Metaforen zijn de verbeeldingen van datgene wat je wilt vertellen, gestoeld op associaties. Metaforen komen aan bij de ontvanger, blijven hangen.

Zo kwam ik deze week weer een prachtig voorbeeld van een metaforengebruik tegen.
In de biografie van Steve Jobs beschrijft Jobs dat hij het computerbeeldscherm ziet als een bureaublad. Hij verbeeldt het computerscherm tot iets begrijpelijks en iets wat aanspreekt. Computerschermen waren tot die tijd niets meer dan saaie zwart/wit schermen met regels tekst en een knipperende cursor.
Steve Jobs heeft het bureaublad op onze computers geïntroduceerd en sindsdien weten we niet beter. Steve Jobs was een metaforenmaker en die denkwijze heeft hem ver gebracht: Think different ..de slogan die niet voor niets bij hem paste.

Nog een aardige metafoor die ikzelf gebruikte bij een mindmap over aardolie:
Eén van de hoofdtakken ging over het ontstaan van aardolie en de diverse aardlagen waar aardolie er één van is. Een afbeelding van aardlagen zou voor de hand liggen, maar is niet sterk. Een afbeelding van aardlagen voegt niets toe, versterkt de info niet en helpt dus niet bij het beklijven ervan.
Ik maakte gebruik van de associatie, van de metafoor ‘lasagna’. Een afbeelding van lasagna laat ook verschillende lagen zien, net als de lagen in de aardbodem, maar is qua afbeelding veel sterker. Het is gek, (er werd om gelachen en dat is sterk) het valt op, waardoor het beklijft. Ziehier de kracht van metaforen-gebruik.

Zoek naar metaforen en zet ze in. In je verhaal, in je mindmap (als afbeelding). De metafoor als kapstok-haak voor je boodschap!

Ben jij een metaforenmaker?

This entry was posted in Geen categorie. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *